Naujienos

Susitikimo su naująja Švietimo, mokslo ir sporto ministre metu iškelti Tinklo bendruomenei svarbūs klausimai

2024-08-16

Rugpjūčio pradžioje susitikome su naująja Švietimo, mokslo ir sporto ministre Radvile Morkūnaite-Mikulėniene aptarti Tinklo nariams rūpimus klausimus, kuriuos iki kadencijos pabaigos ministerija galėtų „sustyguoti“: 

  • Dėl brandos egzaminų. Kadangi matematikos egzaminas yra „slenkstinis“ stojant į aukštąsias mokyklas, deramas dėmesys turi būti skiriamas egzamino užduočių parengimui, t.y. užduočių pritaikymui mokiniams, turintiems vidutines, o ne aukštas, matematikos kompetencijas, taip pat užduočių testavimui, siekiant išvengti jų dviprasmiškumo ar neatitikimo programoms. Siūlėme reikalavimo dėl privalomo matematikos egzamino įgyvendinimą nukelti bent pora metų kaip ir nacionalinių patikrinimų slenkstinę vertę tam, kad mokiniai galėtų tinkamai pasirengti pagal naująsias bendrojo ugdymo programas be didėjančios korepetitorių pagalbos. Ir, žinoma, kuo spartesnį garsinės užduočių pateikties įrankio sukūrimą specialiųjų poreikių turintiems vaikams. 
  • Dėl nacionalinių patikrinimų. Nors ir nukeltas dvejiems metams, PUPP (Pagrindinių ugdymo pasiekimų patikrinimas) kelia didelį stresą mokiniams ir mokytojams, taip skatindamas ruošimo patikrinimams verslą. Rezultatai labai priklauso nuo parengtų užduočių (šiais metais didelė dalis mokinių nebūtų pasiekę slenkstinio vertinimo), todėl tikslinga būtų nukelti šį reikalavimą ilgesniam laikotarpiui (pavyzdžiui, 5 metams, kad mokiniai jau kurį laiką būtų nuosekliai mokęsi pagal atnaujintas pagrindinio ugdymo programas), patikrinimų užduotis pritaikyti,  elektroninėse patikrinimo sistemose įdėti uždavinių perskaitymo galimybę.   
  • Mažų, bendruomeniniu principu veikiančių, mokyklų situacija. Vykstant mokyklų tinklo pertvarkai, nevalstybinių mokyklų veikla nuolat kvestionuojama. Mažos nevyriausybinės mokyklos gyvena nuolatinėje įtampoje, nes turi daug veiklos ir finansinių iššūkių, o nežinia, trukdo koncentruotis į ugdymo kokybę, strategijos įgyvendinimą. Nuolatinis neapibrėžtumas, t. y. ar dėl politikų sprendimų jos sugebės išgyventi ir tęsti savo veiklą, nesudaro tvarių sąlygų plėtoti savo veiklą. 
  • Neformalusis suaugusiųjų ir vyresniųjų suaugusiųjų švietimas.  Ministerijos iniciatyva, šį rudenį turi startuoti centralizuotos neformaliojo švietimo paslaugos senjorams, tačiau dirbantys pensininkai neturėtų būti diskriminuojami dėl amžiaus, t.y. jiems taip pat turi būti sudarytos galimybės tobulėti, kelti kvalifikaciją, gauti finansavimą ir išlikti kuo ilgiau aktyviais mokymosi visą gyvenimą sistemoje (https://kursuok.lt/ platformoje). 
  • Taip pat svarbu užtikrinti, kad pasibaigus ES finansavimui neformaliojo suaugusiųjų mokymo platforma https://kursuok.lt/  nenustotų funkcionavusi, o artimiausiu metu pradėti vykdyti mokymosi visą gyvenimą priemonių įgyvendinimo stebėseną. 

Atkreipėme dėmesį, kad savivaldybės neįtraukia nevalstybinių ugdymo įstaigų į ES lėšomis finansuojamus konkursus, pavyzdžiui, dėl visos dienos mokyklos, švietimo pagalbos užtikrinimo ir ugdymo kokybės stiprinimo, mokyklų aprūpinimo laboratorijomis ir įranga ir kt., užkraudamos šią naštą jas lankančių vaikų tėvams. 

Tikimės, kad ministerija atsižvelgs į šiuos Tinklo narių keliamus klausimus ir skirs jiems deramą dėmesį iki kadencijos pabaigos.