Naujienos

Daug triukšmo kelianti Gyvenimo įgūdžių programa. Kodėl jai pritariame?

2023-09-13

Žiniasklaida ir socialiniai tinklai jau kuris laikas netyla dėl mokyklose nuo šių mokslo metų startavusios Gyvenimo įgūdžių programos (toliau – GĮP). Mūsų požiūriu, tai sveikintina ministerijos iniciatyva, kurią palaikome. Vis dėl to, apmaudu, kad dauguma tėvų nėra susipažinę su pačia programa, ji neteisingai painiojama su lytiškumo ugdymu, kuris tėra tik viena iš dalyko temų, bijoma prieštaringų ideologijų sklaidos ir kuriama daugiau kitų klaidinančių asociacijų.

Norėtume prisidėti prie visuomenės ir tėvų (nu)raminimo bei paraginti skirti laiko susipažinti su programa vietoje nepagrįstas nuomones kurstančių straipsnių ar socialinių tinklų įrašų skaitymo. Taip pat kviečiame peržiūrėti tėvams skirtą ministerijos nuotolinę transliaciją apie GĮP programą. Ir, žinoma, bendrauti su vaikų lankomos mokyklos administracija ir mokytojais, kurie tikrai puikiai išreiškia savo vertybes kasdien bendraudami su savo mokiniais.

Tai yra didelis žingsnis mums, kaip pasaulietinei ir bendražmogiškas vertybes puoselėjančiai visuomenei, remtis ne nuostatomis ar nuomonėmis, o mokslu grįstais principais. Be daugiausiai manipuliatyvių interpretacijų sulaukusios lytiškumo temos, ši programa apima ir psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo, patyčių ir smurto, savižudybių prevencijos bei sveikos gyvensenos, pirmosios pagalbos ir žmogaus saugos temas.

Mes patenkinti, kad ši programa atsirado. Anksčiau buvo atskiros dalys, išmėtytos per skirtingas disciplinas, o dabar – viskas vienoje vienoje, po vienu skėčiu, kur protingai ir nuosekliai išdėstytos temos.

Visose programose galima rasti ką patobulinti ir ateity galbūt bus pokyčių, tačiau dabar labai svarbu atkreipti dėmesį, kad tokia programa itin reikalinga pažeidžiamiausiems vaikams – jiems svarbu išmokti suvokti savo pasirinkimus, būti su tuo sąmoningiems. Būtų labai didelė klaida stabdyti tokią programą, nes šiuo metu vyksta suaugusių žmonių politikavimas vaikų sąskaita. Juk vienaip ar kitaip, vaikai smalsūs, jiems kyla įvairių klausimų, tik štai problema dažnai yra ta, iš kur jie gauna ir kokius atsakymus. Svarbu stiprinti vaiko ir mokytojo ryšį, sudaryti sąlygas vaikui jaustis saugiai užduoti bet kokius klausimus. Jei tėvams neramu, jie taip pat gali kreiptis į švietimo įstaigą – klausinėti, aiškintis.

Nerijus Buivydas, Demokratinės mokyklos bendrakūrėjas


Ši programa – tai įrankis, kuriuo remiantis mokytojai gali padėti vaikams atpažinti savo emocijas, mokėti tinkamai jas reikšti, rūpintis savo psichine ir fizine sveikata, pagarbiai bendrauti, atpažinti agresiją, padėti kitiems ir t.t. Juk mes, suaugusieji, to mokykloje nesimokėme, turėjome ir vis dar susipažįstame su tuo praktiniu būdu gyvenime. Nenuostabu, kad tai, ko nežinome, kelia mums klausimų ar tam tikrų baimių, todėl raginame joms nepasiduoti, o rasti būdų jas išsklaidyti.   

Augindami vaikus „šiltnamiuose“ jų neapsaugosime, priešingai – galime dar labiau pakenkti, nes suaugus jiems bus sunkiau orientuotis savo jausmuose ir/ar aplinkoje (prisiminkime kiekvienas savo asmenines patirtis). Be to, ši, vos kartą per savaitę vykstanti, pamoka tik papildys emocinį ugdymą(si) šeimose, būreliuose ar kompensuos tokio ugdymosi stygių, ypač pažeidžiamų šeimų vaikams, bei padės mokiniams geriau pasirengti gyvenimui ir karjerai.  

Linkime politikams atsparumo, o mokytojams drąsos atskleisti GĮP programoje numatytas svarbias ir jautrias temas tinkamiausiu jų mokiniams būdu.