NAUJIENOS

Nepelno darželiams ir mokykloms karantinas – išbandymas visai bendruomenei

2020-04-06

Prasidėjęs karantinas ir nuotolinis ugdymas tapo išbandymu visoms ugdymo įstaigoms. Valstybinės mokyklos ir darželiai turėjo dvi savaites pasiruošti nuotoliniam ugdymui, o dauguma nevalstybinių švietimo teikėjų prie darbo virtualiai persiorientavo iškart. Skirtingai nuo valstybei ar savivaldybėms pavaldžių ugdymo įstaigų, kurios išlaikomos iš viešųjų lėšų, savarankiškų įstaigų pagrindines pajamas sudaro tėvų mokami mokesčiai. Kai kurie tėvai nesutinka mokėti už ikimokyklinį ugdymą, kol jų vaikai namuose, tačiau ne pelno organizacijos ieško sprendimų ir randa galimybių padėti sunkioje padėtyje dėl karantino atsidūrusiems savo bendruomenės nariams.

Viešoje erdvėje pasirodo klaidinanti informacija apie privačias, tačiau nesiekiančias pelno švietimo organizacijas. Prieš kelias dienas Delfi.lt publikavo netikslų teisininko komentarą, apie tai, ar privačių darželių taikomi mokesčiai karantino metu yra teisėti. Teisininkas Modestas Barauskas teigia, kad „vaikų darželio klientai yra vartotojai, nes paslaugas įsigyja savo asmeniniams ir šeimos poreikiams, o vaikų darželis – verslininkas, nes savo veikla siekia pelno.“ Tačiau toks teiginys yra teisingas tik iš dalies, kai kalbama apie pelno siekiančius subjektus. Priešingai, nei teigiama komentare, „didelė dalis privačių darželių ir mokyklų yra nevyriausybinės organizacijos (viešosios įstaigos, asociacijos), kurios pajamas nukreipia į veiklos vykdymą ir investicijas į jos plėtrą, ir yra visai kitokioje padėtyje, nei pelno siekiantys subjektai“, – teigia Judita Akromienė, Nacionalinio švietimo NVO tinklo koordinatorė.

Nacionalinio švietimo NVO tinklo nariai, viešosios įstaigos Demokratinė mokykla ir Lauko darželis, kurie vykdo ikimokyklinį, priešmokyklinį ir pradinį, o Demokratinė mokykla ir pagrindinį ugdymą, dalinasi, kaip įgyvendina veiklą karantino sąlygomis ir kaip dėl to keičiasi jų finansinė padėtis.

„Žinodami, kad nuotolinis ugdymas niekaip neatstos gyvo kontakto, bet norėdami išsaugoti vaikų ir ugdytojų ryšį bei įgyvendinti ugdymo tikslus, taip pat bent dalinai užimti ir išlaikyti mūsų pedagogus, mes tęsiame ugdymą nuotoliniu būdu ir tėvams taikome nuo 30 iki 70 proc. siekiančias nuolaidas,“ – sako Lauko darželio įkūrėjas Žilvinas Karpis. Anot jo, visas dėmesys šiuo metu – kaip išsaugoti komandą ir veiklos tęstinumą. „Džiaugiuosi, kad dauguma tėvų tai supranta ir vertina mūsų pastangas. Atsiranda tokių, kurie atsisako siūlomos nuolaidos arba siūlo susimokėti kelis mėnesius į priekį. Taip pat ir mes padedame finansiškai šeimoms, kurias karantinas palietė itin stipriai. Šiuo metu mūsų bendruomenė kaip didelė šeima – padedame vieni kitiems kiek galime“.

Demokratinėje mokykloje ugdymas nuo priešmokyklinės iki penktos klasės iškart persikėlė į virtualią erdvę be jokių pertrūkių. „Karantinui prasidėjus dar labiau suaktyvinome mokyklos turimą Bendruomenės fondą, kurio tikslas – finansiškai padėti mokyklą lankančioms šeimoms. Jį papildėme mokyklos sukaupto rezervo lėšomis, nukreipėme iš 2% surinktas lėšas, fondas nuolat pildosi sutaupymais dėl karantino bei mokytojų ir tėvų indėliu. Už fondo lėšų skirstymą atsakinga mokyklos Taryba. Tad įvertinus fondo finansinę situaciją buvo priimtas sprendimas ugdymo mokestį mažinti 20% visoms šeimoms, paliekant galimybę kreiptis dėl didesnės paramos toms, kurioms siūloma nuolaida šiuo metu – nepakankama. Tuo pačiu šeimos, kurioms ugdymo mokesčio nuolaida, kol kas nėra aktuali, savanoriškai palieka šias lėšas fonde ir taip prisideda prie pagalbos bendruomenei mechanizmo,“ – pasakoja Demokratinės mokyklos vadovas Nerijus Buivydas.

Beveik visos Demokratinės mokyklos pajamos susideda iš tėvų įmokų ir savivaldybės pervedamų mokymo lėšų. „Kol kas situacija stabili, mokėjimai nėra sutrikę, bet šiek tiek su nerimu žiūrime į mokslo metų pabaigą, nes įprastai iš II ir III ketvirtį gaunamų pajamų nemažą dalį atidedame vasarai, kai tėvai ugdymo mokesčio nemoka, o darbo užmokesčio išlaidos lieka tos pačios, nes mokytojams išmokami atostoginiai,“ – sako mokyklos vadovas.

Lauko darželis karantino metu taip pat tęsia ikimokyklinį, priešmokyklinį ir pradinį ugdymą, yra sustabdę tik renginių ir seminarų organizavimą. Anot organizacijos vadovo, darželis tęsia pagrindines dienos veiklas: kasdien bendrauja su vaikais dalindamiesi turiniu pagal ugdymo programą, miego-poilsio laiku seka pasakas, kasdien užduoda kūrybines individualias užduotis, kurias atlikę vaikai įkelia vaizdo formatu auklėtojams į uždarą grupę internete. Organizacija ir toliau laikosi ugdymo lauke filosofijos: „kartais auklėtojai bendrauja su vaikais būdami lauke, gamtoje, kartais užduoda užduotis, kurias reikia atlikti lauke. Tokiu būdu skatiname įvairiapusiškesnį ir labiau integruotą ugdymą, nei tik buvimą namuose,“ – sako Žilvinas Karpis.

Lauko darželio vadovas įsitikinęs, kad organizacija skelbs dalines prastovas, nes pilnai tęsti veiklą ir išgyventi jiems – nerealu. Kai kurie tėvai nusprendė sustabdyti mokėjimus organizacijai už jų vaikų ugdymą: „Yra tėvų, teigiančių, kad jiems nerūpi ar bankrutuosime, bet juk po kelių mėnesių mūsų paslaugos ir vėl bus reikalingos – negi norime grįžti į tuos laikus, kuomet trūko darželių? Šiuo metu visi laikome egzaminą tiek santykiuose tarp organizacijos ir klientų, tiek tarp darbdavio ir darbuotojų. Sunkiu metu visi nusimetame kaukes ir pamatome tikrus veidus“, – teigia Žilvinas Karpis.